„Valóság-térkép” sorozat
A Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület Valóság-térkép címmel sorozatot indított. A 10 kötetre tervezett “háttértanulmány” sorozat fő célja a diagnózis állítás, az európai nemzeti értékek számbavétele és kommunikálása, a tudományos világ és az operatív innovatív humán és, reál értelmiség alkotó energiáinak mozgósítása a Nemzeti Európa Terv elkészítésében.
Az Egyesület küldetésének tekinti a szellemi tőkék integrálás át, a kitörést/felzárkózást lehetővé tévő egyéni tudások publikált és hasznosuló értékké válását, valamint a megoldások tudományos alátámasztását. Szakmapolitikai műhelyeiben tevékenykedő tudományos és gyakorlati tapasztalattal rendelkező profi szakemberek e kötetekkel is jelzik az országnak, a Kormánynak és Európának a meglévő nemzeti értékeinket, és operatív részt vállalnak azok feltárásában és a kollektív hasznosulás útjának keresésében.
Dr. Koncz István
A kötetekről röviden:
E kötet a PEM Szociológiai Szakmai Műhelyének tudományos gyakorlati kohójában született vitát inspiráló és generáló, történelmünkbe ágyazott konkrét megoldásokat körvonalazó – önálló életrekelés és hasznosulás reményében. Bővebben
Néhány héttel a 2006. évi választások előtt közmegegyezés van abban, hogy a magyar egészségügy átfogó reformja nem tűr halasztást. De merre van az előre? Másfél évtizede folynak erről az elvi viták. A részletekről azonban viszonylag ritkán esik szó. Például arról, hogy a rendszerváltást követő első években voltak olyan intézkedések, amelyek a maguk idején reform-értékűnek tűntek, de azután kiderült, hogy alig-alig változtattak a szocializmus idejéből megörökölt régi rendszeren. Ez a kötet nem reform-koncepció és nem tankönyv. Ezekre is szükség van – magam is írtam effélét -, de az ilyen művek a valóságot leegyszerűsítő módon tálalják, és csak néhány fontos kérdésre tudnak koncentrálni. A jelen kötet nyolc év munkáját fogja össze a lehető legszélesebb palettán. Van benne minden, ami az egészségügyi reform szakmai megalapozásához szükségeltetik: elmélet, nemzetközi összehasonlítás, történeti áttekintés, sőt könyvkritika is.
Sok szeretettel ajánlom ezt a kötetet mind a magam, mind a Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület nevében a szakma minden érintettjének, minden kedves ismerősömnek és barátomnak. Bővebben
Dr. Mihályi Péter
“A fenntartható fejlődés” (Sustainable Development) fogalma alig két évtizede az ENSZ Környezet- és Fejlesztés Világbizottság Közös Jövőnk (Our Common Future) című jelentésében vált közismertté, s mára a globalizálódó világ regionális együttműködésének és jövőpolitikái kialakításának egyik legfontosabb kategóriájává “nőtte ki magát.
A társadalmi szervezetek mozgósításával, a szükséges lakossági kapacitások megteremtésével és kifejlesztésével, a témában felelősséget viselő kormányzati szervezetek kezdeményező szerepvállalásával meg kell indulnia, illetve a már megindult kezdeményeket kifejlesztve fel kell erősödnie Magyarországon is a fenntartható fejlődés társadalmi, gazdasági, környezeti elemeit magában foglaló ökopolitikának, amely a közvetlenül belátható célok közül minden bizonnyal az “ökoszociális piacgazdaság” megteremtésétől remélheti a legkézzelfoghatóbb eredményeket.
A kényszerek egyfelől, az aktualitás másfelől és a jövő formálás feltételeiben mutatkozó deficitek harmad sorban külön-külön és együttesen is igen erős indokát képezik annak, hogy a hazai tudományos kutatás és ismeretterjesztés többet vállaljon a “fenntartható fejlődés” gondolatának, stratégiájának és tennivalóinak társadalmasításában. Mindez alapvetően indokolja Szabó János professzor jelen könyvének a “Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület” (PEM) általi megjelentetését.
A mű a fenntartható fejlődést célzó nemzeti stratégia-készítés 2005-ben hazánkban is felerősödő folyamatában született, s mindenképpen alkalmas egyfelől a témában járatlan olvasók számára rendszeres és hiteles szakmaisággal bemutatni a fenntartható fejlődés problémáit, másfelől a témát jól ismerő szakemberek és a politikai felelősséggel rendelkező intézmény szervezők, valamint a témában társadalmi kritikára szakosodott szimpatizánsok számára bemutatni a problémaértelmező “fogalmi hálót” , azt a gazdasági-, társadalmi- és környezeti helyzetet amelyben a tennivalók fogalmazódnak.” Bővebben
Láng István akadémikus
Kötetünk tizekét hazai és négy külföldi szerző tanulmányán keresztül mutatja be az iskola (lényegében minden képzési szint) optimalizálásának, hatékony működésének legfontosabb pedagógiai feltételeit.
Ezek között a feltételek között elemzésre kerülnek a nemzetközileg elterjedt, elismert iskolamodellek eredményesnek bizonyult személyiségfejlesztő eljárásai, a pedagógusok felkészítése ezeknek az eljárásoknak az alkalmazására, továbbá a tehetséggondozás és a felzárkóztatás kérdései.
Ugyancsak elemzés tárgya az iskola cél- és feladatrendszerének összehangolása a modern társadalom és gazdaság elvárásaival, s ezzel együtt a tanulók szociális életképességének megalapozását szolgáló teendők és eljárások együttese, közelebbről a munka világára, az élethosszig tartó tanulásra és az egészséges életmódra történő felkészítés folyamata. Bővebben